Historisk berättelse och historiska kort under byggnationerna.

Här följer historien om kanonerna och hur man fick upp de gigantiska kanonerna till batterierna. Mellan 1920- och 1930-talen köpte Spanien 18 enheter av de mest kraftfulla och moderna kanoner som fanns på den tiden från det engelska tillverkaren Vickers- Armstrong. De var på 381mm av modell 1926, som kallades Vickers kaliber 381/45 och som var kapabla att skicka en projektil, på nästan ett ton, mer än 35 kilometer bort. Fakta om kanonerna: Kaliber 381mm Räckvidd 35 100m Projektilhastighet 762 m/s Projektilvikt 880kg Skjuthastighet 1 skott per minut Rörlängd 17,6 meter För att transportera dessa kanoner krävdes omfattande infrastrukturarbeten, inklusive byggandet av vägar, hamnar, järnvägsräls samt specialmaskiner för att frakta kanondelarna till batterierna. Utöver tillfartsvägarna som leder fram till batterierna byggdes två hamnar för att lossa kanonerna, och som bevis på detta finns fortfarande delar av hamnarna kvar i Portmán och La Azohía. Transporten till uppställningsplatserna skedde med hjälp av en ångdriven lokomobil på löstagbara skenor, kallad La Cotorruela. För att möjliggöra användningen av kanonerna behövdes tre våningar under dem för att rymma maskinrummen. Omfattande arbeten utfördes för att anlägga tillfartstunnlar, maskinrum, reservdelslager och ammunitionsförråd. Ett avancerat rälsystem byggdes också för att transportera de nästan tonstunga projektilerna fram till kanonerna. Kartlänk till hamnen La Azohia https://goo.gl/maps/1YzqKagWy8VMSYGE7 Kartlänk till hamnen i Portmán https://goo.gl/maps/c4FWHDwrbS2b5MR47
De 18 kanonerna fördelades på Spaniens tre viktigaste flottbaser. 8 kanoner på El Ferrol Naval Basen. 6 kanoner vid Mahon Naval basen på Menorca 4 kanoner vid Cartagena och det är dessa det här albumet handlar om.
Cartagenas kanonbatterier